تفاوت بین جوهر و تونر چیست؟

تونر و جوهر دو ماده متفاوتی هستند که در پرینترها به کار می رود. جوهر برای پرینترهای جوهرافشان و تونر برای چاپگرهای لیزری استفاده می گردد. جوهر و تونر هرکدام برای چاپ در پرینتر ها استفاده میشوند، ایا تا به حال به این فکر کردید که چه تفاوتی باهم دارند؟ جوهر و تونر هرکدام تفاوت های اساسی دارند که بر کیفیت، هزینه و کارایی پرینتر شما تاثیر میگذارد. در این مقاله به بررسی تفاوت های اصلی جوهر و تونر می پردازیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

تفاوت بین جوهر و تونر چیست؟

جوهر چیست؟

جوهر یک مایع رنگی است که از طریق نازل های کوچک روی کاغذ ریخته میشود.چنانچه از رنگ مایع در کارتریج استفاده شود به آن (جوهری یا جوهرافشان) می گویند.در پرینتر های جوهرافشان قطرات بسیار ریز جوهر از نازل پرینتر روی کاغذ خارج می گردد. نازل را می توان بعنوان شیلنگ کوچکی تصور کرد که در هر ثانیه هزاران بار قطع و وصل می گردد. نرم افزار های چاپگر های حرفه ای و پیچیده، کنترل نازل را برعهده دارند و جریان جوهر را طبق الگوهای دقیقی تنظیم  می کنند.

  • از جوهر ها در پرینتر جوهرافشان استفاده میشود و م
  • کیفیت چاپ بالایی به خصوص برای تصاویر گرافیگی ارایه میدهد.
  • سرعت چاپ این پرینتر ها نسبت به تونر کمتر است.
  • جوهر نیاز به زمان برای خشک شدن دارد که ممکن است باعث لک شدن کاغد شود
  • همینطور جوهر در برابر نور و اب حساس تر است و ممکن است با گذشت زمان رنگ خود را از دست بدهد.

تفاوت بین جوهر و تونر چیست؟

هزینه جوهر استفاده شده در پرینتر به چه صورت است؟

از نظر هزینه جوهر در مقایسه با تونر ارزان تر بوده و مقرون به صرفه تر است. هزینه هر صفحه چاپ با جوهر معمولا کمتر از تونر است اما  هزینه اولیه خرید پرینتر جوهرافشان ممکن است بیشتر باشد.

________________________________________________________________________________

تونر چیست؟

تونر یک پودر رنگ خشک است که بر روی یک درام گرم شده و ذوب شده به کاغذ منتقل میشود.در کارتریج تونری  به جای جوهر از پودرهای رنگی استفاده می شود. کاربرد این کاتریج ها در پرینتر های لیزری  می باشد.تکنولوژی پرینترهای لیزری امری ساده نمی باشد. چرا که تونر همانند جوهرافشان ها به کاغذ نچسبیده است. تونر ها اغلب از جنس پلی استر بسیار زیر می باشد که در واقع از انواع پلاستیک است. پلی استر می تواند الکتریسته ساکن را در خود نگه دارد و سپس جذب هرچیزی که داری بار مخالف است گردد.

  • از تونر در پرینتر های لیزری استفاده میشود
  • همینطور کیفیت چاپ تونر برای متن های  سیاه و سفید مناسب تر است
  • اما برای تصاویر به اندازه جوهر کیفیت ندارد و بهتر است که از پرینتر جوهرافشان استفاده کنید.
  • سرعت چاپ تونر بالاتر از جوهر می باشد
  • همینطور تونر بلافاصله پس از چاپ خسک میشود و نیازی برای خشک شدن ندارد تونر در برابر اب و نور برعکس جوهر مقاوم تر است و رنگ ان ماندگاری بیشتری دارد.

کارتریج چیست؟

هزینه تونر استفاده شده در پرینتر به چه صورت است؟

هزینه هر صفحه چاپ با تونر معمولا بیشتر از جوهر است اما هزینه اولیه خرید پرینتر لیزری کمتر می باشد.

تفاوت بین جوهر و تونر چیست؟

<وارد سایت hp شوید>

________________________________________________________________________________

مقایسه جوهر و تونر:

  • تونر به حالت پودر است ولی جوهر مایع است.
  • در پرینت با تونر از لیرز برای چاپ استفاده می گردد ولی در پرینت با جوهر از فشار استفاده می گردد.
  • کارتریج جوهری کیفیت بهتری دارد.
  • در پرینت با کارتریج تونری هر چه اندازه ذرات رنگ کوچکتر باشد کیفیت تصاویر بهتر خواهد شد.
  • چاپ با کارتریج تونری با سرعت بالاتری پیش خواهد رفت.
  • جوهر قیمت کمتری دارد.

تفاوت زمان خشک شدن جوهر و تونر:

جوهرهایی که بر روی صفحات به سرعت خشک می شوندعالی هستند ، زیرا اگر سریع خشک نشوند هنگامی که برگه ها از دستگاه چاپگر بیرون می آیند بر روی همدیگر قرار می گیرند و اگر جوهر سریعا خشک نشود لکه های وحشتناک را در سراسر کاغذ به جای می گذارند و کلا کار چاپ و یا پرینت شما خراب میشود.

از طرف دیگر ، تونر نیازی به خشک شدن ندارد. پرینتر لیزری مکانیسم چاپ آن ها به گونه ای می باشد که پودر ریز را روی کاغذ ذوب می کند و چاپ بر روی صفحات انجام می شود. تونر نسبت به جوهر در مقابل رطوبت و آب مقاوم تر است ، بنابراین اگر به طور اتفاقی صفحه را کمی مرطوب کنید ، معمولاً متن را غیر قابل درک نمی کند. و اتفاقی برای کاغذ چاپ شده نمیوفتد

 

شارژ مجدد تونر یا جوهر به چه صورت می باشد؟

نکته:کارتریج پرینتر های لیزری و جوهر افشان بعد از مدت زمان مشخصی تمام می شوند و باید نسبت به شارژ کردن دوباره آن ها اقدام کرد.

توجه داشته باشید که شارژ کردن جوهر بسیار کار ساده ای است و خودتون به راحتی میتوانید ان را انجام دهید اما تونر ها به دلیل وود مواد شیمیایی کمی سمی تر هستند و بهتر است کسی این کار را برای شما انجام دهد ک بلد باشد یا اگر خودتان خواستید انجام بدهید حتما از ماسک و دستکش های محتفظت شده استفاده کنید.

 

 

کدام یک برای شما مناسب تر است؟جوهر یا تونر

اگر به دنبال یک پرینتر برای چاپ تصاویر با کیفیت بالا میگردید  پرینتر جوهرافشان که درون ان جوهر وجود دارد برای شما مناسب تر است. اگر حجم چاپ شما زیاد است و به سرعت چاپ نیاز دارید پرینتر لیزری انتخاب بهتری می باشد همچنین اگر اسناد متنی نیاز دارید پرینتر لیزری تهیه کنید.

علاوه بر این، نوع شغل شما هم عاملی تعیین کننده در انتخاب نوع پرینتر مورد نیاز شماست. اگر شما به یک پرینتر همه کاره نیاز دارید که هم متن و هم تصاویر را باید چاپ کند، بنابراین پرینتر جوهرافشان گزینه مناسب تری است

fیشتر پرینتر های لیزری، مخصوصا مدل های غیر گران آنها، تک رنگ هستند. هنگامی که تونر مشکی رنگ آن تمام شد، می بایست یکی دیگر بجای آن قرار داد. اما در انواع گرانتر رنگی آنها باید برای هرکدام از رنگ ها یک کارتریج جداگانه قرار گیرد.

اما اگر بودجه محدودی دارید پرینتر جوهر افشان انتخاب بهتری استاما هزینه طولانی مدت استفاده از تونر ممکن است کمتر باشد.

تفاوت بین جوهر و تونر چیست؟

 

کلام اخر:

در نهایت، انتخاب بین جوهر و تونر برای پرینترهای شما به نیازها، بودجه، و نوع کاری شما بستگی دارد. هر یک از این دو فناوری ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند و انتخاب بهترین گزینه برای شما به مقایسه دقیق بین موارد مختلف و اولویت‌بندی نیازهای خود بستگی دارد. اگر به مشاوره برای حرید پرینتر نیاز دارید حتما با مشاوران okprint.ir تماس بگیرید.