پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟ پرینتر لیزری یک نوع پرینتر است. که  با استفاده از فناوری لیزری برای چاپ اسناد و تصاویر یک برش لیزری به صورت نقطه ای روی سطح دیسک نوری(چرکه)حرارات ایجاد کرده و پودر تونر را روی کاغذ ثابت کرده تا چاپ انجام شود.

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟

درباره پرینتر های جوهرافشان بیشتر بخوانید.

 پرینتر لیزری مناسب استفاده چه کاربرانی است؟

 

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟اگر روزانه باید اسناد و جزوات زیادی را پرینت و بایگانی کنید. و کیفیت چاپ سیاه و سفید متون بسیار برای شما اهمیت دارد. پرینتر لیزری برای شما مناسب می باشد، همچنین برای شرکت هایی که حجم کاری بالایی دارند و سرعت پرینت برای انها اهمیت زیادی دارد میتواند بسیار مفید باشد.

 

انواع پرینتر های لیزری HPو CANON:

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟

چاپگر های لیزری براساس کاربرد و قابلیت هایی که دارند، به انواع مختلفی تقسیم می شوند(مشاهده بقیه چاپگرها لیزری یا جوهرافشان)

  1. پرینتر لیزری تک رنگ:

    پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟چاپگر لیزری تک رنگ، نسبت به نمونه های مشابه در چاپ تصاویر متنی بسیار مناسب عمل کرده و از دقت بالایی برخوردار است.این نوع پرینتر لیزری به دلیل استفاده از پرتوهای لیزر سرعت بسیار بالایی در چاپ دارد. به طوری که قادر است با هزینه های نسبتا پایین تا حداکثر 100 برگه را در یک دقیقه چاپ کند. البته این مقدار به نوع پرینتر نیز بستگی دارد. چاپگر لیزری تک رنگ با توجه به قیمت های به صرفه و دقت بالا در چاپ متون. یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای دفاتر اداری با مصرف چاپ بالا به شمار می رود.

    پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟

  2. پرینتر لیزری رنگی:در چاپگر لیزری رنگی تونرهای CMYK جایگزین جوهر می شوند. و قابلیت چاپ تصاویر رنگی را به چاپگرهای لیزری اضافه می کند. امروزه انواع پرینتر لیزری رنگی که در بازار عرضه می شوند. از نظر کیفیت و دقت چاپ برای تصاویر و عکس های رنگی بسیار فوق العاده عمل می کنند. با این حال هنوز انتخاب چاپگرهای جوهر افشان رنگی در چاپ و تنوع رنگ برای کسب و کارهای مرتبط با عکاسی.و تصاویر گرافیکی پیچیده ترجیح داده می شود

 

 نکات مهم در خرید پرینتر های لیزری:

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟

  • این پرینتر از ظرفیت سینی بالایی برخوردار است و چاپ در دقیقه را افزایش می دهد.
  • قابلیت چاپ بر رور انواع کاغذ برای چاپ اسناد حرفه ای و تصاویر با کیفیت بالا.
  • پرینتر لیزری برای چاپ متون با فئنت های ریز و درشت مناسب هستتند.
  • شارژ کارتریج پرینتر لیزری امکان پذیر است و کارتریج آن ظرفیت و عمر بیشتری از کارتریج جوهری داردپرینتر لیزری

تکنولوژی چاپ لیزری چگونه کار میکند؟

وقتی به دستگاه پرینتر دستور پرینت گرفتن از اسناد داده می شود. موتور پرینتر لیزری با دریافت سیگنال از طرف دستگاه شروع به کار می کند و فرآیند چاپ آغاز می شود.

چرخ شارژکننده به صورت الکترواستاتیکی، چرخ هدایت کننده را شارژ می کند. یک پرتوی لیزری به سمت آینه چندضلعی شلیک می شود و تصویری ایجاد می کند. و این تصویر در جهت چرخ حساس به نور پخش می‌شود. سپس ذرات تونر به شکل الکترواستاتیکی جذب تصویر روی چرخ می شوند. و سپس یک شارژ قوی‌تر باعث می شود تونر از روی درام به کاغذ جذب شوند. در نهایت تصویر از فیوزر می گذرد و با حرارت و فشار روی کاغذ ثابت می شود. پرتوهای لیزری رنگی از شیوه مشابه برای پرینت رنگهای آبی، قرمز، زرد و سیاه استفاده می کنند.

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟

تونرچیست؟

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟

تونر یکی از بخش های بسیار مهم در پرینترهای لیزری است که داخل کارتریج پرینتر قرار دارد. برای پرینت تصاویر و نوشته ها در پرینترهای جوهرافشان باید از جوهر استفاده کرد؛ اما در پرینترهای لیزری اوضاع کمی فرق می کند. وظیفه پرینت اسناد روی کاغذ در پرینترهای لیزری، برعهده تونر است.

نکته ای که باید بدانید این است که تونر، معادل جوهر نیست. بلکه تونر ماده ای پودری شکل و خشک است که از اجزای ریزپلاستیکی تشکیل شده است که این ذرات به روش الکترواستاتیکی شارژ شده اند.

تونر، ترکیبی از رنگدانه ها و رزین ها و سایر مواد دانه ای است که به صورت ویژه برای موتور پرینتر لیزری تولید می شوند. تونر پرینتر لیزری، در واقع ماده حیاتی برای پرینترهای لیزری محسوب می شود. تونرها دقیقاً با هم یکی نیستند و هر دستگاه پرینتر لیزری، از تونر مخصوص به خودش استفاده می کند.

اموزش نصب پرینتر های hp در ویندوز های مختلف،همین حالا مشاهده کنید!

معایب پرینتر های لیزری:

  1. قیمت پرینتر های لیزری از پرینتر حوهرافشان بیشتر و گران تر است.
  2. پرینتر لیزری بزرگ تر از پرینتر های جوهرافشان می باشد و به فضای بیشتری نیاز دارد.
  3. پرینتر های لیزری میتوانند تصاویر را چاپ کنند، اما پرینتر جوهرافشان عکس را به وضوح بیشتری چاپ میکنند.

 عکس پرینتر لیری

قیمت پرینتر لیزری به چه صورت است؟

 

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟قیمت انواع پرینتر لیزری به عوامل مختلفی همچون برند شرکت سازنده(hp,canon,epson)، تک کاره یا چند کاره بودن، سیاه و سفید یا رنگی بودن، سایز چاپ، ابعاد و اندازه و سایر امکانات آن بستگی دارد. اما در حالت کلی قیمت پرینتر لیزری از 5 میلیون در نوع خانگی آن شروع و تا 100 میلیون تومان در نوع صنعتی و اداری آن ادامه دارد.

 

نتیجه گیری:

 

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟ممکن است در قدم اول قدری خرید این نوع چاپگر برای شما هزینه بیشتری داشته باشد اما باید این موضوع را بدانید که با خرید چاپگر لیزری مزیت های بسیار زیادی در پیش روی شما قرار خواهد گرفت. و دیگر محدودیت های چاپگرهای جوهر افشان در پیش پای شما نخواهد بود.