بررسی تفاوت های پرینتر های لیزری و حوهرافشان

تفاوت پرینتر لیزری و جوهرافشان: تفاوت پرینتر لیزری و جوهرافشان: اگر به دنبال خرید پرینتر برای خانه یا محل کارتان هستید ما در این مقاله به تفاوت دو پرینتر لیزری و حوهرافشان میپردازیم.

در این مقاله متوجه می شوید که کدوم یک از این دو پرینتر مناسب کار و بودجه شما می باشد این مقاله را با  بررسی نمایید تا برای خرید پرینتر گمراه نشوید.

Untitled 29

 

برای بررسی دقیق اطلاعات پرینتر حوهرافشان یا پرینتزی لیزری بر روی لینک متن کلیک کنید.

بررسی تفاوت ها

  • تفاوت بین چاپگرهای جوهر افشان و لیزری این است که یک پرینتر جوهر افشان با استفاده از جوهر متون و تصاویر را روی کاغذ چاپ می‌کند و برای چاپ حجم کمی از اسناد مناسب است؛ در حالی که پرینتر لیزری به جای جوهر از پودری به اسم تونر استفاده می‌کند.
  • پرینترهای جوهرافشان: پرینترهای جوهرافشان هزاران قطره جوهر را روی یک تکه کاغذ می‌پاشند، جایی که رنگ‌ها با هم ترکیب می‌شوند و یک تصویر یا متن را چاپ می‌کنند. به طوری که با تغییر رنگ و اندازه قطره‌های رنگ و کیفیت عکس بالاتر می‌رود.پرینترهای لیزری:  الکترونیکی را از رایانه شما می‌خوانند و این اطلاعات را به یک درام در داخل پرینتر می‌فرستند، که با اینکار روی صفحه الکتریسیته ساکن تولید می‌شود. سپس این الکتریسیته‌های ساکن پودر تونر را روی کاغذ جذب می‌کنند که سپس با استفاده از غلتک‌های گرم شده ذوب می‌شود.

 

Untitled 4444444444444444449

کیفیت چاپ (رزولوشن چاپ):

پرینتر لیزری  برای چاپ عکس ساخته نشده و کیفیت خوبی را به شما نخواهد داد بنابرایناگر شما عکاس هستید یا به دنبال پرینتری برای چاپ عکس میگردید پرینتر لیزری ماسب شما نخواهد بود، پرینترهای جوهر افشان برای کار شما قابل اعتمادتر و مناسب‌تر اند. این پرینتر عکس‌های شما را با تمام جزئیات و رنگ‌های تیره و مشکی را با عمق بالایی چاپ می‌کنند   باعث کیفیت فوق العاده بهتر تصاویر می‌شود.

 

ویژگی های چاپگر جوهر افشان

در معرفی کلی این چاپگر باید بگوییم  تمامی چاپگرهای جوهرافشان(hp)رنگی، امکانات یکسانی را ارائه میدهند، که هدف اصلی آن چاپ تصاویر رنگی است و مناسب چاپ متون نیستند. در مدل های دیگر این دستگاه که به صورت تک رنگ هستند در چاپ اسناد و تصاویر برای مصارف خانگی و اداری مورد استفاده قرار میگیرند.

 

عکس پرینتر جوهرافشان

 

ویژگی  پرینتر های لیزری

چاپگرهای نوع لیزری قابلیت های متنوعی دارند که  به انواع مختلفی دسته بندی شده اند، که شامل رنگی و سیاه و سفید میشود. این نوع چاپگرها برای چاپ صفحات نیاز به تونر دارند که به نوع دستگاهی که استفاده میکنید متفاوت است. در مدل های رنگی تونر مشکی، قرمز، آبی و زرد که از رنگ های اصلی بوده استفاده میشود،  در مدل سیاه و سفید تنها تونر مشکی قابل استفاده میباشد. اگر بخواهیم از نظر کاربری نیز آن را تحلیل کنیم، باید بگوییم به سه دسته تک کاره، سه کاره و چهار کاره تقسیم میشوند

 

پرینتر لیزری

 

 

مزایا پرینتر جوهر افشان:

  1. چاپگرهای جوهرافشان از لحاظ فیزیکی نسبت به لیزری کوچک تر هستند
  2. قابلیت چاپ بر روی انواع مختلفی از کاغذها نظیر کاغذ گلاسه، هنری، براق، مات، پارچه ای و … را دارد
  3. پرینترهای جوهر افشان از نظر هزینه مواد مصرفی ( جوهر) بسیار پایین هستند، و به راحتی در بازار قابل دسترس میباشند.
  4. قابلیت چاپ عکس های رنگی دارند.
  5. در بحث کیفیت عکس چاپ‌شده، تشخیص و ترکیب رنگ‌ها، پرینترهای جوهر افشان خیلی بهتر از چاپگرهای لیزری عمل می‌کنند

معایب پرینتر حوهرافشان:

  1.  عملکرد و سرعت پایین تری نسبت به مدل های لیزری دارند.
  2. به دلیل استفاده از جوهر، هنگامی که در معرض رطوبت، نور خورشید و استفاده روزمره قرار ‎گیرند، ممکن است تصویر تغییر رنگ و حالت دهد.
  3. پرینت‌هایی که با جوهر افشان گرفته میشن، اگه آب بهشون بخوره، یا محو میشن یا آسیب می‌بینند
  4. سینی مخصوص کاغذ توی این مدل چاپگرها نهایتا جای قرار دادن 50 تا 100 تا کاغذ رو داره

 

پرینتر لیزری vs حوهرافشان

مزایا پرینتر لیزری:

  1. با پرینترهای لیزری امکان چاپ هزازان صفحه را در ماه خواهید داشت و از این رو برای مصارف اداری و سازمانی سنگین بسیار کاربردی میباشد
  2. از نظر سرعت بسیار خوب عمل میکنند و میتواند در زمان کاربر صرفه جویی کند.
  3. متون با مشکی عمیق چاپ میشوند که نشان از کیفیت چاپ بالای آن است.
  4. پرینت‌هایی که با پرینتر لیزری چاپ میشن، ضد آب هستن
  5. تونر کارتریج این مدل پرینترها خشک نمیشوند

معایب پرینتر لیزری:

  1. پرینترهای لیزری عموما در ابعاد بزرگ و سنگین هستند و فضای زیادی نیاز دارند.
  2. با هر کاغذی به خصوص کاغذهای مخصوص عکس، سازگار نیستند.
  3. پرینترهای لیزری نوع رنگی، تصاویر و اشکال گرافیکی را نیز چاپ میکنند، اما قابل مقایسه با پرینتر‌های جوهرافشان نیستند و کیفیت آن را ندارند
  4. در چاپ و  پرینت عکس ضعف داره و نمیتواند خیلی خوب عمل کند.

 

پرینتر لیزری بخریم یا پرینتر حوهرافشان؟

 

تا اینجا  با معایب و مزایای این دو پریینتر اشنا شدیم در ادامه قراره به این بحث بپردازیم که این دو پرینتر هرکدام برای کجا مناسب است:

اگه استفاده‌‌تون از پرینتر در حد چاپ عکس‌های خانوادگی و پروژه‌هااست، که معمولا تعداد زیادی ندارن و ممکنه هر روز هم نیازی به پرینت نداشته باشین، از طرفی کیفیت هم براتون مهمه پرینتر جوهرافشان به‌دردتون میخوره. هزینه‌اش کمتر از لیزریه و فضای کمتری هم اشغال می‌کنه.

برای  کار اداری، دفترخانه‌ها و شرکت‌ها پرینتر بخرین، چون حجم زیادی کاغذ و سند رو باید پرینت بگیرین، پرینتر لیزری راندمان بالاتری داره. حالا اینکه لیزری رنگی بخرین یا مونو (سیاه و سفید) دیگه به نیاز شما و بودجه‌‌تون بستگی داره.