تاریخچه پرینتر ها:مروری بر دنیای پرینتر ها

 

درمورد  دنیای پرینتر ها چه میدانید؟ میدانید پرینتر ها چگونه اختراع شدند؟ جه کسی اولین پرینتر را ساخت و وارد بازار کرد؟قراره امروز می‌خواهیم درباره تاریخچه چاپگرها، انواع چاپگرها، تاریخچه تولید انواع چاپگرها، کابرد پرینت‌های لیزری، مزایای پرینتر لیزری و … با شما صحبت کنیم. پس همراه ما باشید. مقاله سایت okprint.ir را تا اخر مطالعه کنید تا هرچه درباره پرینتر ها میخواهید بدنید را بفهمید!

درباره پرینر استوک بیشر بخوانید

 

تاریخچه پرینتر ها

درباره تاریخچه پرینتر ها چه میدانید؟

اگر بخواهیم درباره تاریخچه پرینتر صحبت کنیم باید به حدود 80 سال پیش باید بازگردیم. زمانیکه (Chester Carlson) اولین دستگاه کپی را تولید و به جهان عرضه کرد. کارلسون یک کارمند اداره بود که درد و آرترز شدید مفاصل داشت. او مدام به دنبال راهکاری بود که بتواند در مدت کوتاه تعداد زیادی کپی برابر با اصل به دست بیاورد.

با خودش همواره فکر می کرد، چقدر خوب می‌شد اگر دستگاهی وجود داشت تا با زدن یک دکمه  چند رونوشت از روی سند و کاملا برابر با اصل به او تحویل می‌داد.

چستر کارلسون نهایاتا در سال ۱۹۳۸ میلادی پس از مطالعه نوشته‌های «پال سلنی» فیزیکدان مجاری تبار برای تحقق رویایش در آشپزخانه‌اش یک کارگاه ساخت و برای انجام آزمایش های الکتروگرافی از آن استفاده کرد. او اولین دستگاه فتوکپی را تولید کرد. برای ساخت دستگاه فتوکپی از صفحه «روی» پوشیده شده با سولفور استفاده کرده و به مرحله ساخت آن را رساند.

تاریخچه پرینتر ها

پرینتر ها به چند دسته سیم میشوند؟

  • سیاه و سفید: این نوع پرینر ها در جوهر یا تونر خود فقط رنگ مشکی دارند و قابلیت چاپ یا پرینت متن به  صورت سیاه و سفید را دارند و برای چاپ عکس مناسب نیسند که چاپ سیاه و سفید مخص به پرینتر لیزری می باشد.
  • رنگی:این گونه پرینرها قابلیت چاپ عکس را دو صورت سیاه و رنگی دارند. این مدل چاپگر می‌تواند عکس‌ها را در سایزهای مختلف تولید کند.

 

در جامعه امروزی 5 نوع پرینتر وجود دارد:

1-جوهرافشان

2- سوزنی

در پرینترهای سوزنی از تکنولوژی هد استفاده می‌شود و پرینتر با دستوری که از رایانه می‌گیرد کلمات و اعداد را با استفاده از سوزن موجود در هد با زدن ضربه برروی کاغذ مخصوص برروی برگه چاپ می‌کند. پرینترهای لیزری با بکار گیری از لیزر این امر را انجام می‌دهند. بدین گونه که قطعه ای به نام فورمتر دستورات لازم را به پرینتر داده، کاغذ را بسمت لیزر و کارتریج هدایت کرده و پرینتر بعد از چاپ اشکال و نوشته ها در قسمت هیتر دستگاه عمل پخت تونر را برروی برگه انجام خواهد داد.

3-لیزری

4- سطری

5- صفحه ای

پرینتر جوهر افشان و لیزری پرفروش ترین پرینتر از این این پرینترهاست .

جالب است بدانید اختراع پرینتر طبق  تاریخچه پرینتر با اختراع دستگاه فتوکپی یا زیراکس تقریبا هم زمان اغاز شد . چستر کارلسون در سال 1938 اقدام به این کار کرد . بعد از آن مهندس گری استارت با ایده گرفتن از دستگاه کپی و اضافه کردن ویژگی های جدید و همچنین پرتو لیزر ، دستگاه چاپگر لیزی را در سال 1977 اختراع کرد .

اولین چاپگر جوهرشافشان در سال 1980 اختراع شد و پس از آن مدام به ویژگی های آن افزوده شده است . اکنون دو مدل پرینتر جوهرافشان سیاه سفید و رنگی در بازار موجود است .

 تاریخچه ساخت پرینتر جوهرافشان:

ایده طراحی پرینترهای جوهر افشان به دهه 1950 میلادی بر می‌گردد. اما اولین چاپگرهای جوهرافشان توسط یکی از کارمندان شرکت (Canon) ساخته شد. در اواخر دهه 70میلادی، 3 شرکت مشهور «اپسون» ژاپنی، «اچ-پی» آمریکایی و «کنن» ژاپنی به صورت مشترک شروع به چاپ تصاویر دیجیتالی از کامپیوتر کردند و اولین تصاویر دیجیتالی توسط پروژه‌ی مشترک این سه کمپانی به همراه شرکت «برادر» ژاپنی به جهنیان عرضه شد.

استفاده از پرینترهای جوهرافشان به صورت محدود و توسط شرکت‌های ویژه انجام می‌شد. اما با پیشرفت پرینترهای جوهرافشان و قیمت مناسب‌شان از سال ۱۹۸۸ میلادی برای استفاده عموم مردم روانه بازار شدند.

درباره پرینتر های جوهرافشان بیشتر بخوانید.

تاریخچه پرینتر ها

تاریخچه ساخت  پرینتر لیزری:

اگر بخواهیم درباره تاریخچه تولید پرینتر لیزری صحبت کنیم، باید بگوییم نزدیک به ۴۰ سال پس از اختراع دستگاه کپی، در سال ۱۹۷۷ مهندس «گری استارک‌ ودر» با الهام از دستگاه کپی اولین دستگاه چاپگر لیزری را اختراع و به بازار عرضه کرد.

پرینترهای لیزری در ابتدای تولیدشان فقط در اداره‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌شدند. اما با گذشت زمان کاربردهای دیگر این دستگاه‌ها نیز مشخص شد و پرنترهای لیزری به تدریج مدرن‌تر شده تا در نهایت، به عنوان پرینترهای سه بعدی روانه بازار شدند. پرینترهای لیزری نوع رنگی نیز دارند و برای چاپ عکس استفاده می‌شوند. اما چاپ عکس پرینترهای لیزری مناسب نیست.

درباره پرینتر های لیزری بیشتر بخوانید

 

 تاریخچه ساخت پرینتر های چند کاره:

پرینترهایی با قابلیت چاپ، اسکن، کپی و فکس هستند که به منظور افزایش کارایی و کاهش هزینه ها در محیط اداری یا خانگی توسعه یافتند. در ابتدای دهه 1990 شرکت های مختلفی مانند کانن و اچ پی شروع به افزودن قابلیت های دیگر به دستگاه های پرینتر کردند این ایده به منظور کاهش هزینه ها و فضای اشغال شده توسط دستگاه های یکپارچه مطرح شد.

اولین دستگاه چندکاره در سال 1993 توسط اچ پی به بازار معرفی شد این اولین دستگاهی بود که می‌توانست قابلیت چاپ، اسکن،کپی و فکس را در یک دستگاه ارائه دهد این پرینتر چندکاره در محیط های کوچک اداری و خانگی به شدت مورد تقاضا قرار گرفت .

در اوایل سال 2000، با پیشرفت تکنولوژی و نیاز بیشتر به یکپارچه سازی دستگاه های اداری و کاهش هزینه ها چاپگرها به تدریج به امکانات بیشتری مجهز شدند که پرینترهای بی‌سیم ازین قبیل امکانات به شمار می‌آیند

درباره پرینتر چندکاره بیشتر بخوانید

تاریخچه پرینتر ها

پرینتر چندکاره

پرینتر های بی سیم WiFi

ظهور پرینترهای بدون سیم گام مهمی در توسعه فناوری بود که انعطاف پذیری و راحتی بیشتری در استفاده از چاپگرها را فراهم نمود. در دهه 1990، با رواج پیدا کردن کامپیوترهای شخصی و شبکه های بی سیم، نیاز به پرینترهای بی سیم بیشتر از قبل احساس می‌شد به ویژه در محیط های اداری و خانگی این نیاز بیشتر به چشم می‌آمد، زیرا استفاده از پرینترهای همیشه متصل به سیستم های کامپیوتری محدودیت‌های فراوانی را به همراه داشت.

تاریخچه ساخت پرینتر های سه بعدی

پرینتر سه بعدی  این قابلیت را ایجاد می کند که هر گونه جسم سه بعدی را با هر نوع پیچیدگی تولید کند و برای این کار لازم ست تنها از طریق نرم افزار شکل موردنظر را به پرینتر بدهیم و برای ساخت قطعات ریز یا اشکال استفاده میشود.

اولین چاپگر سه بعدی در سال 1987 توسط چاک هال بنیانگذار سیستم های سه بعدی توسعه داده شد. این پرینتر ها اولین بار به صورت عمده برای نمونه سازی سریع مورد استفاده قرار گرفتند و امروزه عمدتاً به طور مستقیم برای چاپ قطعات محصولات و بالا بردن سرعت چرخه تولید مورد استفاده قرار می گیرد.

در تاریخچه پرینتر آمده است که برای نخستین بار توسعه رسمی فناوری پرینترهای سه بعدی در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و شرکتی به نام 3D Systems آغاز شد.

در دهه ۱۹۹۰, MIT طرحی را با استفاده از نام تجاری پرینت سه‌بعدی توسعه داد که بعدها به طور اختصار به 3DP نیز شناخته شد. در سال ۲۰۱۱ موسسه MIT به شش شرکت پیشگام در این زمینه مجوز استفاده از فرآیند 3DP را در محصولاتشان صادر کرد. شرکت  3D Systems  محصولاتی هم مانند SLA و SLS با نام تجاری خود به ثبت رسانده است. هرچند که دانشگاه MIT و شرکت 3D Systems همچنان به عنوان پیشگامان این زمینه باقی مانده اند اما شرکت های دیگری نیز مانند Objet Geometries و Stratasys و Z در این زمینه به پیشرفت های چشمگیری دست یافته اند.

 

تاریخچه پرینتر ها

پرینتر سه بعدی

کمپانی های سازنده پرینترها:

اچ پی HP : شرکت hp و شرکت آمریکایی اچ پیتوسط دو برادر Hewlett و  Packard (هیولت پاکارد) در سال 1939 افتتاح گردید.

کانن  Canon : شرکت کنون یا کانن در سال 1933 توسط دو ژاپنی به نام های یوشیداگورو و اوچیداسوبورو بنیان گذاری شد و توسط تاکشی میتارایی تاسیس گردید.

برادر  Brother: شرکت برادر در سال 1908 در ناگانو ژاپن توسط یاشی هیرو و توشیکازو تاسیس گردید.

سامسونگ Samsung : شرکت  سامسونگ در سال 1938 در دائگو کره جنوبی توسط لی بیونگ چول تاسیس شد.

پاناسونیک Panasonic : شرکت پاناسونیک توسط ماتسوشیتا کونوسوکه در سال 1918 در کشور ژاپن تاسیس گردید.

شارپ  Sharpشرکت شارپدر سال 1912 توسط تاکوجی هایاکاوا در اوساکای ژاپن تاسیس گردید.

توشیبا  Toshiba : شرکت توشیبادر سال 1939 در کشور ژاپن احداث شد.

اپسون Epson : شرکت اپسون در کشور ژاپن در سال 1947 توسط یامامورا تاسیس شد.

لکس مارک  Lexmark : شرکت لکس مارکدر سال 1991 در کشور آمریکا توسط پاول روک افتتاح شد.

کونیکا مینولتا  Konica Minolta : شرکت کونیکا مینولتا در سال 2003 در کشور ژاپن توسط مایاتوشی ماتسوزکی افتتاح گردید.

زیراکس Xerox : شرکت آمریکایی زیراکس در سال 1906 توسط جوزف سی ویلسون تاسیس شده است که یکی از بنیان گذاران صنعت پرینتر می‌باشد.

ریکو Ricoh : شرکت ریکو در سال1936 در کشور ژاپن تاسیس و شروع بکار کرد.

نتیجه گیری:کلام اخر اوکی پرینت

درنهایت با خواندن مقاله تاریخچه پرینتر ها متوجه شدید که دنیای پرینتر های خیلی بزرگ است و پرینتر های زیادی در دنیا وجود دارد شما با وارد شدن به فروشگاه اینترنی اوکی پرینت از اطلاعات تمامی این پرینتر ها و مشخصات فنی نطلع میشوید و طبق نیاز هرکدام را که خواستید به اسانی ثبت سفارش کنید.